ВАЛЕНТИН АНТОЩЕНКО-ОЛЕНЄВ.

У рубриці «Художники червня» розповідаємо сьогодні про творчість знаного казахського графіка і сценографа ВАЛЕНТИНА ЙОСИПОВИЧА АНТОЩЕНКО-ОЛЕНЄВА (1900 – 1984), роботи якого зберігаються у фондах Пархомівського музею.

Народився художник 18 червня 1900 року у с. Велика Павлівка Полтавської губернії (зараз – Зіньківський р-н Полтавської обл.). Художню освіту здобував у Рисувальні школі Товариства сприяння мистецтву в Петрограді у Миколи Реріха (1916), 1918 року у Вітебську навчався у Марка Шагала.  Далі було навчання у Вищих художньо-технічних майстернях, на робітничому факультеті мистецтв і в студії Міганджіана (1925 – 1928).

З 1924 року (за іншими даними з 1928 року) жив в Алма-Аті, працював у газеті «Турксиб», займався живописом і гравюрою. Виставкову діяльність розпочав з 1927 року. У 1936 році стає членом Спілки художників.

Як і багатьох митців 1930-х років його не оминула доля репресованих. 13 квітня 1938 року він був арештований за надуманим підставами. З обвинувального висновку: «/…/помещал в газету умышленно искаженные им клише, особенно искажались снимки руководителей партии и правительства /…/». З вироку: «/…/ с 1935 года является участником контрреволюционной правотроцкистской, террористической и диверсионно-вредительской организации, действовавшей на Туркестано-Сибирской ж/дороге, /…/ будучи художником дорожной газеты «Турксиб» вел подрывную работу, протаскивая на страницах газеты контрреволюционную клевету». 14 листопада за вироком Військової колегії В.Антощенко-Оленєв був засуджений до 10 років таборів з наступним позбавленням прав на 5 років. Строк відбував на Колимі, табірний пункт Ягідне та інших місцях.

Відбувши 10-річне покарання, митець був звільнений у березні 1948 року. Цього ж року був прийнятий художником до видавництва «Советская Колыма». Згодом був сценографом Магаданського музично-драматичного театру.

Лише в 1957 році за відсутністю складу злочину Валентин Йосипович був реабілітований. З 1958 року він жив в Алма-Аті, займався станковою гравюрою, книжковою ілюстрацією та плакатом.

У Пархомівському художньому музеї зберігається три ліногравюри Антощенко-Оленєва В.Й.: «Рисята», «Зелена заводь» (1960) і «Покуремо» (1961).

У роботі «Рисята» художник не лише реалістично зображує маленьких тварин, а прагне передати їх характер і емоції. І йому це чудово вдається.

Ліногравюра «Зелена заводь» демонструє як художник майстерно використовує чорний і білий кольори, які буквально переливаються у зображенні річкового пейзажу.

Високою майстерністю виконання відрізняється і гравюра «Покуремо». Тут митець при мінімалізмі композиції зосереджує велику увагу на проробці рис облич зображуваних. Працюючи ножем та спеціальним штихелем, він також впевнено передає і оксамитову гостроту темряви, і виразні світлові нюанси від мерехтіння вогню.

Представлені роботи демонструють, що В.Антощенко-Оленєв з однаковою віртуозністю володів плямою, силуетом, контуром, білим та чорним штрихом. Його роботи відрізняються спокійним характером і вдумливим проникненням у образ.